Voet weetjes

Wist je dat:
Iedere voet gemiddeld wel 26 botjes en beentjes bezit?
Iedere voet 33 gewrichten, 107 banden en 19 spieren en pezen bevat?
Iedere voet wel 250.000 zweetkliertjes bezit, die per dag zo'n kwart liter vocht afscheiden?
Mensen gemiddeld per dag 8.000 tot 10.000 stappen nemen en dat dit opgeteld in een mensenleven leidt tot 185.000 kilometer?
Je dan meer dan vier keer de wereld bent rondgelopen?
Hoewel voeten heel belangrijk zijn, niet zo goed verzorgd worden als handen?
Wij voeten vaak niet echt mooi vinden, maar zij wel een anatomisch kunstwerkje zijn?
Voeten vaak een stiefkindje zijn bij onze dagelijkse lichaamsverzorging?
Voeten véél beter verdienen omdat zij ons een leven lang mobiel moeten houden?

     
Voeten verdienen uw aandacht
Wanneer u zich realiseert hoeveel kilometers u in uw voeten wordt gedragen, dan is dit zeker geen loze kreet. U kunt te maken krijgen met allerlei ongemakken zoals eelt, likdoorns en ingroeiende nagels. U kunt relatief eenvoudig, zelf een aantal van deze ongemakken aan uw voeten voorkomen of verhelpen door het volgen van de onderstaande tips.
Algemene voetverzorgingstips
1.    Was uw voeten regelmatig met een milde (alkalivrije) zeep. Een dergelijke zeep “zonder zeep” zorgt ervoor dat de natuurlijke beschermlaag van de huid niet wordt aangetast.
2.    Spoel na het wassen alle zeepresten goed weg en droog uw voeten af. In het bijzonder tussen de tenen.
3.    Wrijf de voeten regelmatig met een huidvriendelijke crème in ter voorkoming van een uitdrogende huid, kloofjes of andere beschadigingen van de huid.
4.    Knip de teennagels altijd recht af, dit voorkomt het ingroeien van de nagels.
5.    Als uw nagels bij het knippen snel splijten of afbrokkelen, gebruik dan een vijl.
6.    Knip, peuter of snijd nooit zelf aan eelt of likdoorns, de kans op verwonding is groot door gebruik van verkeerd gereedschap. Wel kunt u overmatig eelt verwijderen met een puimsteentje of voetvijl.
7.    Neem nooit langer dan 10 minuten een voetbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes of infecties. Gebruik bij een voetbad geen soda of biotex, maar gewoon keukenzout of dode zeezout. Spoel altijd na met schoon water.
8.    Wanneer u wondjes op de voet heeft, mag u geen voetbad nemen. De genezing wordt namelijk belemmerd door het week worden van de huid rondom de wond.

Schoenentips
1.    Koop schoenen altijd in de namiddag, omdat uw voeten in de loop van de dag dikker kunnen worden.
2.    Pas altijd beide schoenen in de winkel. Het is normaal dat de éne voet langer kan zijn dan de andere. Koop schoenen altijd op de langste voet.
3.    Pas de schoen altijd staande. Als de voet staat, is hij wat langer dan bij zitten door het gewicht wat erop komt.
4.    Loop een tijdje op de schoenen in de winkel rond. 
5.    Doe de schoen bij het passen (en het dragen) op de juiste manier dicht. Bij een veterschoen veters goed aantrekken en strikken.
6.    Een schoen loopt niet uit. Met andere woorden een schoen wordt niet groter. Als een schoen te klein is, zal dat dus zo blijven. Wel wordt het bovenleer tijdens het gebruik soepeler, waardoor het zich aanpast aan het model van uw voeten.
7.    Zorg voor een juiste lengte- en breedtemaat. Maat 40 van het éne merk is beslist geen maat 40 van een ander merk. Dus, let niet alleen op de schoenmaat maar vooral op de pasvorm.
8.    Een goed contrefort, dat wil zeggen een goede stevige hielomsluiting, is belangrijk. Hoe steviger het contrefort, des te minder kans op zwikken van de enkels. De hielomsluiting moet niet met de duim in te duwen zijn. 
9.    De tenen moeten in een schoen vrij kunnen bewegen. Let op voldoende ruimte bij de tenen in de breedte maar ook in de hoogte. Tenen en nagels komen snel in de knel waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan.
10.    De hakhoogte moet zodanig zijn dat de kuit ontspannen is. Meestal is deze dan ook maximaal 3 cm hoog. Hoe breder de hak van de schoen, hoe stabieler u op de schoen staat.
11.    Een goed passende schoen heeft het buigpunt van de schoen onder het buigpunt van de voorvoet.
12.    De zool van een schoen moet zo soepel zijn zodat een goede afwikkeling mogelijk is. Als je de schoen in je hand hebt moet je de zool kunnen buigen bij de voorvoet.
13.    Buigzame onderzool, bij voorkeur rubber, dit geeft meer schokdemping en meer grip.
14.    Zorg voor een goede sluiting op de wreef die niet knelt of irriteert, liefst een vetersluiting.
15.    Neem liever geen op de wreef laag uitgesneden schoen. De schoen heeft weinig houvast om de voet waardoor de voet gaat slippen bij de hak. Om dit te voorkomen neem je dan snel een kleinere maat waardoor de tenen in de knel komen.
16.    Let op dat er geen stiksels of naden en versieringen, óp en ín de schoen, lopen over pijnlijke plekken op uw voet. Stiksels, naden en versieringen geven nooit mee en worden dus ook niet soepeler. Voel ook altijd met de hand ín de schoen, om te voelen of de schoenen daar voldoende glad zijn afgewerkt, en geen stiksels op eventuele drukplekken hebben.
17.    Koop bij voorkeur een lederen schoen. Leer zorgt voor een goede ventilatie, laat zich gemakkelijk vormen en zijn duurzaam.
18.    Wanneer u moeilijk bij de schoenen kunt, of een verstoorde handfunctie heeft (bijvoorbeeld bij reuma) zijn er elastische veters welke u op de juiste lengte en spanning kunt afstellen zodat u daarna een soort instapschoen heeft.
19.    Let op of u bij het gebruik van therapeutische zolen, verdikkingen of inlays uit uw schoenen kunt halen, zodat de zolen vlak in uw schoenen liggen. Ook scheelt dit aan ruimte wanneer u er de therapeutische zool inlegt.
20.    Er zijn ook sandalen die geschikt zijn voor het dragen van therapeutische zolen. De bestaande inlay kan eruit.

Blarentips
Blaren worden veroorzaakt door huidwrijving. Door de volgende tips in acht te nemen voorkom je blaarvorming:
1.    Besteed veel aandacht aan het kopen van goed passende schoenen. Laat altijd de maat nemen en altijd als je staat.
2.    Koop schoenen bij voorkeur aan het einde van de dag. Dan zijn de voeten altijd wat gezwollen.
3.    Draag altijd sokken of kousen zodat je voeten en schoenen van elkaar gescheiden zijn.
4.    Houd uw voeten droog. 
5.    Draag een goede kwaliteit sokken of kousen (van wol of katoen).

Zwemmerseczeemtips
Zwemmers eczeem is een schimmel die het beste gedijt in een vochtige en warme omgeving. Bovendien bevordert een te lage zuurgraad (pH waarde) van de voethuid ook de ontwikkeling van een schimmel. Het geregeld wassen van de voeten met zeep kan dus averechts werken! Neem daarom de volgende aanwijzingen in acht om zo snel mogelijk van zwemmerseczeem af te komen:
1.    Was de voeten zonder zeep of met een zeep met lage pH waarde.
2.    Droog de voeten na het wassen altijd goed af, vooral tussen de tenen.
3.    Gebruik voor het afdrogen van de voeten een apart handdoekje en was deze op 60°.
4.    Draag zo veel mogelijk sokken die vocht opnemen (wol of katoen)Draag leren schoenen die ventileren (geen synthetisch materiaal) 
5.    Laat u adviseren over het gebruik van een micose crème of tinctuur
 
Wrattentip
Duct tape is een krachtig zilverkleurig plakband dat bij talloze klusjes wordt ingezet. Duct tape kan als 'alternatieve' therapie ingezet bij de behandeling van wratten wanneer reguliere behandelingen geen succes hebben. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat het werkt maar elke arts kent in zijn patiënten kring meerdere personen die met duct tape van hun hardnekkige (voet)wratten zijn afgekomen. Duct tape is in elke doe-het-zelf winkel verkrijgbaar.
Werkt het?
Naar de werking van duct tape bij wratten is nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan. Waarschijnlijk is er sprake van een interactie tussen de lijm van de tape en de wrat waardoor het immuunsysteem wordt geactiveerd om de wrat en het wrattenvirus op te ruimen.
Hoe te gebruiken? 
•    Knip een stuk duct tape op de maat van de voetwrat af.  Zorg ervoor dat de tape rondom iets groter is dan de wrat zelf.
•    Plak de duct tape op de wrat, en laat dit 6 dagen zitten.
•    Verwijder na 6 dagen de pleister en week de wrat nog ca. 5 minuten in warm water: de wrat is nu zacht geworden.
•    Vijl met een eeltvijltje of puimsteentje de wrat zoveel mogelijk weg (u kunt er natuurlijk ook voor kiezen dit door de medisch pedicure vakkundig te laten verwijderen).
•    Laat de plek nu 1 nacht onbedekt.
•    Plak de volgende dag weer een nieuwe pleister op de wrat en laat deze weer 6 dagen zitten...
•    ga zo door tot de wrat verdwenen is.
Heeft deze behandeling ook nadelen?
De huid rond de wrat wordt door de pleister soms ook wat verweekt. Dit is niet erg. Let er wel op om na 6 dagen een pauze van 1 nacht te hanteren. Dit om de eventueel verweekte huid weer even te laten herstellen. 
Wat is de kans op succes?
Er worden succespercentages genoemd tussen de 50 en 75%. De indruk bestaat dat het succespercentage van deze duct tape therapie niet veel hoger of lager ligt dan de reguliere behandelingen met stikstof, salicyl, coagulatie.